Slottet Granly Foto: Silkeborg Kommune

Daginstitutionerne får mere for pengene

En ny evaluering viser, at daginstitutionerne i Silkeborg Kommune er gode til at bruge kommunens indkøbsaftaler. Det betyder, at institutionerne får mere for pengene, bedre kvalitet og større sikkerhed.

Hos daginstitutionen Granly bruger medarbejderne i 98 procent af tilfældene kommunens indkøbsaftaler, når der skal købes ind til madordningen, nyt legetøj, nye møbler eller noget helt fjerde.

Det betyder, at børnene får mere for pengene, både når det gælder pris og kvalitet.

- I løbet af det seneste år har vi sat ekstra fokus på at bruge indkøbsaftalerne. Det betyder, at vi stort set ikke køber noget, der ikke er lavet en indkøbsaftale på, siger Birthe Brønd, institutionsleder for Granly.

Står sammen om krav
I indkøbsaftalerne er der også krav om, at alle standarder og miljøkrav overholdes, så der ikke bliver købt produkter, der indeholder skadelige materialer.

- Når vi sørger for at lave en indkøbsaftale sikrer vi samtidig, at det er varer af god kvalitet. Og så får institutionerne også større sikkerhed, fordi de altid kan ringe til os, hvis de oplever problemer med en vare eller en leverandør. Så kan vi snakke med leverandøren på vegne af hele kommunen, forklarer Henriette Høgh, controller i Regnskabscenteret, Silkeborg Kommune.

I 2014 blev 90 procent af alle varer i Silkeborg Kommunes dagtilbud købt gennem de fælles indkøbsaftaler.

I slutningen af 2013 lancerede regeringen en ny strategi for at fremme innovation og købe klogere ind. Samtidig er der flere kommuner, der vælger at lave indkøbsaftaler sammen for at kunne opnå endnu bedre betingelser end dem, man som enkelt kommune kan opnå.