Tablets understøtter fri leg og fællesskab

- Det bliver godt nok spændende at se, om de findes i virkeligheden, siger et barn fra daginstitutionen Granly, da de er på vej til en venskabsbørnehave i Vejen kommune.

Børnene fra Granly har deltaget i et digitalt projekt og via ny teknologi fjern-leget med børn fra Brørup mellem Kolding og Esbjerg.

De to institutioner har blandt andet sunget sammen, lavet film til hinanden og sendt gåder frem og tilbage. Det hele har været en del af et forskningsprojekt om digitale redskaber i daginstitutioner.

Daginstitutionen Midtbyen i Silkeborg, som Granly hører under, har deltaget i forskningsprojektet, der skulle undersøge digitale redskabers betydning for børns udvikling, trivsel og læring. Konklusionen er, at redskaberne understøtter et legende element i undervisningen og lægger op til nye fællesskaber.

- Det er helt tydeligt, at projektets aktiviteter har givet et større sammenhold og et bredere fællesskab. Digitale redskaber kan bruges af alle aldre, mens eksempelvis de helt små legoklodser kun kan bruges af de større børn, fortæller Lone Schmidt Breinholm, der er pædagog i Silkeborg og lokal tovholder på projektet.

Børnene har ofte en fri tilgang til den digitale verden. De tænker uden for den tiltænkte brug, og pludselig kan et tegneprogram være en sjov måde at gå på opdagelse i farverne.

Forskningsarbejdet er udført fra februar til november i år, og ligger nu klar i en rapport. Forskningsprojektet er sat i gang af Kommunernes Landsforening, Digitaliseringsstyrelsen og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.