Digital efteruddannelse til lærere klar

Lærere og pædagoger i Silkeborg mangler digitale kompetencer. Det skal en ny efteruddannelse i digital designtænkning rette op på.

Der er ingen tvivl om, at verden er blevet væsentlig mere digital de seneste par år. Og med den udvikling vil de unge elever i Silkeborg og resten af Danmark få mere undervisning i IT og medier, innovation og entreprenørskab.

Men mange lærere føler ikke, de har den nødvendige viden til at undervise deres elever i den digitale verden, viser en ny undersøgelse.

Derfor har Aarhus Universitet i samarbejde med Silkeborg, Vejle og Aarhus Kommune oprettet en efteruddannelse i Digital fabrikation og designtænkning.

- Den nye uddannelse skal ruste lærerne til at anvende nye muligheder og skabe en generation af kreativt, digitalt tænkende børn, fortæller Ole Sejer Iversen, der er professor og leder projektet FabLab@School ved Aarhus Universitet.

Han håber, at efteruddannelsen kan være med til at sætte digital fabrikation mere på skoleskemaet.

Den nye efteruddannelse afholdes i både Silkeborg, Vejle og Aarhus og første hold begynder i denne måned.