Foto: Forsidebillede fra rapporten "Vi drømmer om en skole med færre stole".

Skolens rum skal formes bedre

Lokalerne i folkeskolerne i Silkeborg Kommune skal formes bedre efter de aktiviteter, den nye reform lægger op til. Det viser ny rapport ”Vi drømmer om en skole med færre stole”, der er baseret på flere måneders observationer i skolerne i Silkeborg.

- Skolerne benytter ofte de traditionelle løsninger, og det er arkitekterne, der driver forandringerne. Det betyder, at man ikke udnytter skolens fulde potentiale både læringsmæssigt og organisatorisk, forklarer organisationsanalytiker Eva Bjerrum fra Alexandra Instituttet, der har stået i spidsen for undersøgelsen af Skolens Rum.

Rapporten konkluderer, at mange skoler ikke har fokuseret på rum som et strategisk ledelsesværktøj. Mange af tiltagene som skolereformen lægger op til, for eksempel bevægelse i undervisningen, er svære at gennemføre, fordi læringsmiljøet ikke har forandret sig meget fra den klassiske holdundervisning. Og det er en ting, der ikke kun kan observeres, men også eleverne efterspørger.

- Jeg synes, at der skal være nogle flere ting, der er åbne, så der ikke er så varmt hele tiden. Bordene skal være mere bløde, så det er lidt sjovere at sidde. Lokalerne skal ikke være så grå. Der må gerne være lidt farver (…) og sofaer, fortæller en 6. klasses elev i rapporten.

Rapporten er en øjenåbner

Skolechef i Silkeborg Kommune, Huno Jensen, fortæller, at rapportens konklusioner har været en øjenåbner. Den giver inspiration til at gøre noget andet end her og nu løsninger.

- Vi var fristet til at lave grupperum, for det mangler vi nu, men er det mon det, vi vil have i fremtiden? Måske vil det være mere hensigtsmæssigt med større rum og mulighed for rumadskillelser. Med rapporten har vi fået opmærksomhed på, at det at etablere nye læringsrum på en skole først giver mening, når vi har etableret den nye læringsforståelse blandt ledere og lærere. At vi groft sagt skal flytte brikker før mursten, afslutter han.

Silkeborg Kommune vil i fremtiden bruge rapporten aktivt, når der skal besluttes, hvordan pengene skal fordeles i forbindelse med kommende anlægsprojekter fra 2016 til 2018.