Jesper Breining, der er lærer på Teknisk Gymnasium i Silkeborg, er med til at skrive en lærebog, "Skak - Alle fag på ét bræt”. (Foto: Margrethe Løkkegaard).

Skak på skoleskemaet – som bog

- På skakbrikkerne sidder der magneter, som sender et signal til robotten om, hvor brikkerne står på brættet, fortæller Mathias Jakobsen, der er elev på Teknisk Gymnasium i Silkeborg. Han fremviste for nogle uger siden sin skakrobot, som han og tre skolekammerater har formet – fra start til slut.

- Det har været sindssygt fedt, vi har nydt projektet fra start af. Vi skulle selv finde på et projekt, vi ville arbejde med. Vi tænkte, at skulle lave en skakrobot ville være en fed udfordring, fordi skak er et strategisk spil, hvor du skal tænke over mange ting, og der er en masse programmering i det. Og så er der også den mekaniske udfordring i at finde ud af, hvordan armen skulle flytte brikken, siger han.

Mathias’ lærer Jesper Breining mener, at skak er et godt læringsredskab for eleverne – ikke kun på Teknisk Gymnasium i Silkeborg, men også i resten af landet. Derfor er han og en række medforfattere i gang med at skrive en bog, som tager udgangspunkt i skak.

- Som Mathias fortæller, så er skak meget mangfoldigt. Skak har ikke alene vist sig at have en god effekt på elevernes matematiske og rumlige evner, men også på mange af de kompetencer, man kalder studiekompetencer: Evnen til at koncentrere sig, forberede sig, planlægge, være selvkritisk og overholde tidsgrænser for eksempel. Ja, skak kan endda styrke de sproglige evner. Der er mange vinkler, man kan tage med ind i undervisningen, og skak kan bruges til at formidle svære emner i næsten alle fag. Min tanke er at få det ind i gymnasieskolen ved hjælp af min bog, fortæller Jesper entusiastisk.

Bogen hedder "Skak - Alle fag på ét bræt” og tanken er, at den kan bruges i forskellige fag og til tværfaglige samarbejder fagene imellem.

- Bogen behandler skak ved at se på skak fra forskellige faglige synsvinkler og i kraft af nogle tværfaglige problemstillinger. For eksempel hvordan tænker en skakspiller? Her kan fagene psykologi og filosofi bruges. Hvordan virker en skakrobot? Her vil eleverne tage udgangspunkt i programmering, matematik og teknikfag, fortæller Jesper, og kommer med eksempler, hvor samfundsfag, historie, dansk, idræt og innovation indgår.

Både det almene gymnasium, det tekniske gymnasium og handelsgymnasiet vil kunne bruge bogen i det tværfaglige samarbejde. Ligesom Mathias og hans tre kammerater brugte fag på tværs til at udvikle og forme robotten.

Derudover kommer der er et interaktivt skakmodul, hvor eleverne kan lære at spille skak ved at gennemføre en række øvelser med feedback og spille mod en ægte skakcomputer.

Bogen vil også indeholde interviews, øvelser, opgaver, videoklip og screencasts.

Forlaget Systime udgiver bogen, der udkommer i starten af 2017.

[caption id="attachment_12262" align="aligncenter" width="615"]Mathias Jakobsen Mathias Jakobsen får styr på skakbrikkerne på sin skakrobot.[/caption]