Svend Toft (tv.) og Mike Boesen (th.) viste motorvejen frem og forklarede de ting, der stadig skal nås i løbet af de sidste 100 dage (Foto: Margrethe Løkkegaard)

100 dage tilbage: Det mangler motorvejen

I dag er der præcis 100 dage til, motorvejen gennem Silkeborg åbner. Projektleder Mike Boesen og fagprojektleder for tilsyn Svend Toft viste motorvejen frem for at give en status på, hvad de omkring 100 motorvejsarbejdere skal nå på de sidste 100 dage.

Motorvejen ligner så småt noget, man kan køre 110 kilometer i timen på. Mike Boesen fortæller, at det går godt frem ad.

- Vi mangler blandt andet det, vi kalder apteringen på den del af motorvejen, der går gennem selve byområdet. Normalt bruges udtrykket, når man taler om skibe, hvor alle ydervægge er opsat, men hvor al det indvendige udstyr skal på plads. Det er det samme her. Vi har selve motorvejen på plads, men vi mangler stadig at få detaljerne på plads som for eksempel støjskærme, forklarer Mike Boesen.

Asfalten er lagt på langt de fleste steder, dog mangler der cirka i alt fem kilometers slidlag, som er det øverste af flere lag asfalt. Derudover er der nogle steder, hvor der slet ikke er noget asfalt, for eksempel ved motorvejsbroen ved Gubsø.

Derudover skal der flere steder langs motorvejen sættes et vildthegn op, så hjorte og andre dyr holder sig fra de hurtigkørende biler på motorvejen, og på den måde ikke bliver kørt over. Her mangler der også cirka fem kilometer hegn i alt.

Der er flere steder, hvor arbejderne er i fuld gang med at sætte støjskærme op. Her mangler de omkring 1800 meter støjskærme langs motorvejen og på en af broerne.

Under fremvisningen kørte de to mænd igennem tunnelen, der ligger ved Søholt Anlæg. Her var mange mennesker i gang med at knokle for at etablere belysning og alarmsystemer så bilister kan køre sikkert igennem tunnelen.

- Tunnelen mangler at få teknikken på plads. Oven på tunnelen skal der lægges isoleringspap og et ekstra lag beton og indeni skal lyset på plads og ventilationen skal færdiggøres, fortæller Svend Toft, mens de kørte forbi store ventilationsblæsere, som er monteret i toppen af tunnelen.

Hen mod slutningen af fremvisningen ankom bilen med de to mænd fra Vejdirektoratet til den sidste del af motorvejen, den ende, som skal ramme den allerede eksisterende motorvej mod Aarhus.

- Vi er ikke i tvivl om, at det bliver den flotteste motorvejsstrækning, siger Mike Boesen, mens bilen vendte snuden mod Silkeborg og en meget flot udsigt.

De sidste detaljer, der mangler, er afstribning, skilte og beplantning langs motorvejen.

Du kan se billederne af motorvejen i galleriet nedenfor – de ligger i rækkefølge efter, hvad Mike Boesen og Svend Toft viste frem.

[inpost_pixedelic_camera slide_width="615" slide_height="410" thumb_width="75" thumb_height="50" post_id="13837" skin="camera_amber_skin" alignment="" time="7000" transition_period="300" bar_direction="leftToRight" data_alignment="topLeft" easing="swing" slide_effects="scrollHorz" grid_difference="250" thumbnails="1" pagination="0" auto_advance="0" hover="0" play_pause_buttons="0" pause_on_click="1" id="" random="0" group="0" show_in_popup="0" album_cover="" album_cover_width="200" album_cover_height="200" popup_width="800" popup_max_height="600" popup_title="Gallery" type="pixedelic_camera" sc_id="sc1464945318753"]