Klaus Klausen (i lyseblå skjorte) vejleder eleverne bag kassen. Foto: Marie-Louise Kjær

Elever uddannes til både butik og web

Klaus Klausen er praktikvejleder og underviser på Silkeborg Business College, der i dag har slået dørene op til SBC-shoppen, en butik betjent af de af handelsskolens elever, der ikke har fundet en praktikplads. Butikken har et blandet sortiment, priserne er rimelige, og overskuddet går til velgørende formål. Læringen er eneste gevinst, man ønsker af forretningen.

SBC-shoppen vil i løbet af september lancere deres egen webshop. Det er et helt nyt tiltag, men symptomatisk for branchen.

Klaus har selv stået i butik i 25 år og afviser, at detailhandlen som vi kender den helt vil uddø til fordel for de fremadstormende netbutikker. Han mener, at de to ting vil supplere hinanden og finde en balance. Det er da heller ikke meningen, at SBC-netshoppen skal gøre de nye, fysiske lokaler i Søndergade 19 overflødige. Den er kun et supplement og et læringsredskab for eleverne.

I næste uge får de studerende på Silkeborg Business College en ekstern underviser til en uges intensiv kursus i webshop. Ikke kun den tekniske opsætning er relevant, ting som søgeordsoptimering står også på programmet, hvis man vil have en velbesøgt netbutik.

Fremtidens butikuddannelser vil således favne både den klassiske detailhandel såvel som nethandlen. Ifølge Klaus står den fysiske butik som det solide fundament, der ikke kan undværes.

- Mødet med kunden kalder jeg sandhedens øjeblik. Der, hvor den rigtige læring i service opstår, siger Klaus Klausen.