Foto: Marie-Louise Kjær

Tre lokale i kamp om regional turisme-pris

Hvad har skabt mest vækst og fornyelse i den midtjyske turisme? Måske er det Dayz Søhøjlandet eller Vejlsøhus Hotel og Konferencecenter. De to er blandt de nominerede til årets Turismevækstpris.

Det er Region Midtjylland, der uddeler prisen for femte gang. I år dyster 32 kandidater om tre forskellige priser, hovedprisen og to temapriser.

Næstformand for regionsrådet, Anne V. Kristensen, overrækker priserne den 10. november ved en turismekonference i Silkeborg.

Vejlsøhus og Dayz Søhøjlandet er blandt de 16 nominerede til hovedprisen, mens Gl. Skovridergaard er nomineret til temaprisen om gode madoplevelser. Temapriserne har hver otte nominerede.

Dayz Søhøjlandet har med stor succes gennemgået en transformering fra at satse på erhvervsturister til nu at satse mere på feriegæster.

Vejlsøhus Hotel og Konferencecenter har normalt lavsæson i sommerferien, men en satsning på sports- og outdoor-aktiviteter har betydet stigende omsætning i den stille periode.

Turismevækstprisen har til formål at fremme turisterhvervet og inspirere udbyderne til at øge fokus på vækst og internationalisering. Det er på baggrund af de kriterier, at prisen bliver uddelt.

Hovedprisen består af 75.000 kroner, mens de to temapriser er på 25.000 kroner.

Bryrup Camping vandt i 2014 en af temapriserne.