Til eksamen på 64 felter

Lærere og pædagoger fra Silkeborg har med støtte fra A.P. Møller Fonden uddannet sig i at bruge skak i undervisningen. Torsdag skal de til eksamen i brugen af de 64 felter og 32 brikker.

Undersøgelser viser, at børn og unge lærer at tænke langt mere strategisk og analytisk og lærer at fordybe og koncentrere sig, når de spiller skak.

- Når det gælder skoleskak, ved vi på forhånd, at det virker understøttende i blandt andet matematikundervisningen. Med skak kan lærere og pædagoger bidrage til at gøre en længere skoledag mere spændende og varieret for eleverne, siger pædagogisk udviklingskonsulent Nanna Tolborg, Silkeborg Kommune.

På torsdag skal 10 lokale lærere og pædagoger så til eksamen i forløbet, der er gennemført i samarbejde med Dansk Skoleskak og VIA University College.

Lærere og pædagoger fremlægger deres eksamensopgaver på VIA University College, spiller skak mod hinanden og så bliver der delt eksamensbeviser ud. Herefter er de klar til at bruge redskabet i undervisningen.