Silkeborg er en by midt i naturen. Det skal udnyttes, så ikke bare de lokale får gode naturoplevelser. Det skal turisterne i højere grad også have, og derfor skal Silkeborg nu markedsføres mere massivt som en slags hovedstad for outdoor-liv.

Silkeborg udnævner sig selv til outdoor hovedstad

Søren Nielsen 

Silkeborgs unikke placering gør det relevant at udpege byen som hovedstad, mener turistchefen

SILKEBORG »Silkeborg Unlimited - Danmarks Outdoor Hovedstad«.

Det er navnet på den nye satsning, som 25. april søsættes af Visit Silkeborg og som skal være det brand, der skinner igennem, peges på, tales om og opleves, når begrebet »outdoor« bringes i spil.

Det oplyser Visit Silkeborg i en pressemeddelelse.

Ifølge Visit Silkeborg er der tale om en satsning med mod og måske en kende storhedsvanvid, når man som provinsby udnævner sig selv til hovedstad.

Turistchef Liselotte Nis-Hanssen:

- Vi vil binde byen og vores unikke natur sammen til Danmarks stærkeste outdoor-destination, som både er attraktiv for dem, der bor her, men i allerhøjeste grad også for dem, som besøger Silkeborg enten i kraft af deres arbejde eller som turister. I Silkeborg har vi alt, hvad der skal til for at komme på outdoor-landkortet. Det drejer sig om en høj koncentration af outdoor-oplevelser, relaterede servicetilbud samt et event- og konkurrenceudbud, der ikke findes større andre steder, siger turistchefen.

Der er ikke andre steder i Danmark, hvor by og natur ligger så tæt som i Silkeborg. Og i Silkeborg er der intet sted, hvor der er længere en 500 meter til naturen.

Målet med Silkeborg Unlimited er netop denne kobling af natur og by i en fælles fortælling for derved at styrke turismen i området.

- At Silkeborg og Søhøjlandet er smukt, er i sig selv ikke nok til at trække folk til. Derfor er det oplagt at kombinere byens muligheder med oplevelser i den natur, som findes lige udenfor døren. Sammenhængskraften skal etableres gennem et stærkt og synligt destinationsfællesskab, hvor aktører som hoteller, detailhandel, kulturinstitutioner, virksomheder med flere arbejder sammen om at nytænke produkter, udvikle værtsskaber og så videre. Visit Silkeborg ser det som afgørende at styrke stoltheden, ejerskabet og identiteten indadtil for at kunne lykkes med brandingen som Danmarks Outdoor Hovedstad udadtil. Derfor er dette en langsigtet strategi, som er udviklet til at holde vand, siger Liselotte Nis-Hanssen.

Lanceringen af Silkeborg Unlimited finder sted den 25. april i Kedelhuset på Papirfabrikken i Silkeborg, hvor blandt andre Silkeborgs borgmester Steen Vindum (V) og fremtidsforsker Jesper Bo Jensen taler til gruppen af specielt inviterede gæster.