Sygehusene i Silkeborg og Viborg går sammen om uddannelse af specialsygeplejersker

Sygeplejersker, der videreuddanner sig til anæstesisygeplejerske, skal fremover være et halvt år i Silkeborg og halvandet år i Viborg

SILKEBORG Det er slut med dine og mine. Fremover hedder det vores kursister på anæstesiafdelingerne i Silkeborg og Viborg, der er gået sammen om fælles uddannelse til anæstesisygeplejerske.

Det oplyser Hospitalsenhed Midt, der rummer sygehusene i Silkeborg, Viborg, Hammel og Skive.

Ifølge hospitalsenheden var målet den bedste uddannelse til kursisterne, da de to uddannelsesansvarlige fra anæstesiafdelingerne på regionshospitalerne i Silkeborg og Viborg for nylig satte sig sammen for at gentænke uddannelsesforløbene for kursister på uddannelsen til anæstesisygeplejersker. Resultatet blev en sammensmeltning af de to hospitalers respektive uddannelsesforløb, så der fremover er tale om én samlet uddannelse.

- Det betyder, at vi kan tilbyde en langt bedre uddannelse, hvor kursisterne kommer bredt omkring og prøver kræfter med både de planlagte forløb og de akutte patienter, fortæller uddannelsesansvarlig Solveig Bank fra Regionshospitalet Viborg.

Hun og kollegaen Mona Sehested fra Center for Planlagt Kirurgi på Regionshospitalet Silkeborg er netop nu ved at lægge sidste hånd på opslaget til næste runde kursister, og første fælles kuld med tre kursister kan dermed gå i gang med specialsygeplejerske-uddannelsen til februar.

- De kommer til at opleve at være Hospitalenheden Midts kursister, og får et halvt år i Silkeborg og halvandet år i Viborg, hvor de kommer omkring tre forskellige specialer. Det vil give dem en solid uddannelse og samtidig en god tryghed, fordi de får større variation i forhold til kompleksiteten af opgaver i uddannelsen og god kontinuitet i deres uddannelse, og dermed bliver vi et endnu mere attraktivt uddannelsessted for kursisterne, vurderer Mona Sehested.

Ud over en bedre uddannelse til kursisterne forventer de to uddannelsesansvarlige også, at den nye fælles uddannelse vil give andre sidegevinster.

- Når der pludselig løbende kommer kursister, som kan fortælle, hvordan man gør hos de andre, kan det jo ikke undgå at smitte af på de fastansatte kolleger. Jeg er helt sikker på, at vi kommer til at lære af hinanden og få inspiration til, hvordan man også kan gøre tingene, vurderer Solveig Bank.

- Og samtidig bliver opgaven helt sikkert endnu mere inspirerende for vores vejledere, når de er en del af et større fællesskab. Det vil da give mere dynamik og gøre det nemmere at skabe lærerige temadage, tilføjer Mona Sehested.