Fotoet er et eksempel på en trafikskadet bil og har ikke noget at gøre med aktørerne i den konkrete historie.

Bilernes By vil ikke sende skader til Polen

Forsikringsselskabet Codan vil tilbyde deres kunder en ordning, hvor store forsikringsskader kan blive repareret i Polen til polsk timeløn. Ordningen er i første omgang et forsøg.

- Hvis det her bliver et krav fra Codan, så opsiger vi hos Globus Biler aftalen, siger Henrik Thomsen, der er direktør hos Globus Biler.

Henrik Thomsen er bekymret for, at ordningen vil koste arbejdspladser i Silkeborg og i bilbranchen generelt.

- Det er os, der kommer til at stå med sorteper. Den skal sendes til Polen gennem et dansk autoværksted, og så får vi et symbolsk beløb for at gøre skaden op og et symbolsk beløb for at stille en lånebil til rådighed. Det kan vi ikke tjene penge på, siger Henrik Thomsen, der også er formand i Bilernes By.

- Jeg tror, jeg taler generelt på vegne af Bilernes By, når jeg siger, det her er et dårligt tiltag for bilbranchen, siger Henrik Thomsen.

Han forventer at behovet for lånebil vil stige, da bilerne tager længere tid at reparere, når de først skal fragtes til Polen.

- Kommer bilen mon af sted alene, eller skal man som kunde vente på, at andre kunders skader?, spørger Henrik Thomsen.

Hos Codan har man mulighed at transportere otte biler ad gangen, men så længe ordningen er ny, vil der blive kørt oftere.

- Vi vil forsøge at transportere så mange biler af sted som muligt af hensyn til miljøet. Men det er klart, at her i starten, vil vi gerne gøre os nogle erfaringer, så hvis der er langt mellem kundebilerne, så vil vi køre færre derned ad gangen, siger Mads Houe, der er kommunikationschef i Codan.

Tid til de små opgaver
For kunderne i Codan betyder ordningen, at bilen kan blive repareret med en reduceret selvrisiko.

Hvis skaden bliver takseret til mere end 25.000 kroner, vil kunden blive tilbudt reparation i Polen og samtidig op mod 4500 kroner i afslag på selvrisikoen.

- Vi bruger et danskejet, danskdrevet værksted, som betaler skat i Danmark. Værkstedet er kvalitetscertificeret af Eurogarant, der er en europæisk kvalitetsstandard på karrosseri- og lakarbejde. FDM har også besøgt værkstedet og sagt god for, at tingene er i orden, siger kommunikationschefen i Codan.

Codan har skruet ordningen sammen gennem en dialog med værkstederne, og hos Codan er erfaringen, at de store og løntunge reparationer ikke den bedste forretning. Der er bedre lønsomhed ved de mindre skader.

- Vi forventer, at vores samarbejdsværksteder vil få en større andel af den type skader, som er interessante for deres økonomi. Vi håber selvfølgelig også, der er en fornuftig forretning i det for dem, siger Mads Houe fra Codan.

Mekanikere skal sælge
AutoBranchen Danmark vurderer, at hvis Codans løsning spreder sig til hele branchen, vil det koste op mod 1000 stillinger i Danmark.

- Det siger sig selv, at det arbejde, der bliver udført i Polen, det bliver ikke udført herhjemme. Til gengæld åbner det mulighed for andre opgaver, siger Mads Houe.

Han henviser til, at de danske værksteder får mulighed for at sælge andre ydelser som eksempelvis udretning af Bilka-buler eller lakforsegling.

- Det er også det danske værksted, der tager den dialog med kunden, og det får de så et honorar for. Så der er forskellige økonomiske incitamenter for værkstederne, siger Mads Houe.

Udsigten til flere opgaver hjælper ikke Henrik Thomsen, han er også urolig for kvaliteten af det polske håndværk.

- Det er os kunden kommer til, og det er os kunden klager til, hvis det ikke er lavet ordentligt. Så vi står med bøvlet en gang til. Kommer der en bil, som ikke er lavet fagligt korrekt, så risikerer man, at kolancegarantien fra fabrikanten bortfalde, siger Henrik Thomsen, formand i Bilernes By.

Den situation er Mads Houe fra Codan dog ikke bange for skal opstå.

- Hvis bilen kommer hjem, og der inden for vores tre-årige garantiperiode viser sig at være noget i vejen med den reparation, der er lavet i Polen, så bliver fejlen udbedret på et samarbejdsværksted herhjemme. Hvis kunden eller det danske værksted er i tvivl, så har man mulighed for at få FDM til at gå reparationen igennem, og hvis de finder noget, så er det værkstedet i Polen, der betaler for FDM-kontrollen og for at fejlen bliver udbedret på et dansk fordelsværksted, siger Mads Houe fra Codan.

Codan giver tre års garanti på de reparationer, der bliver gennemført i Polen.

Ordningen med at sende biler til Polen er i første omgang en forsøgsordning, der kører i år. Codan vil maksimalt sende 300 biler af sted i år.