Rådhuset Foto: Esben Stenfeldt

Silkeborg hjælper Nordjylland med borgerservice

Når nordjyder i fremtiden skal have hjælp til at melde flytning eller udfylde en byggeansøgning på nettet, så kan det være borgerservice i Silkeborg, der træder til.

Silkeborg Kommune er i dag med i Den Digitale Hotline, der telefonisk hjælper borgerne med at bruge kommunens hjemmeside, og nu skal ordningen udbredes.

I dag er de 19 midtjyske kommuner med i ordningen, der er blevet en så stor succes, at de 11 kommuner i Nordjylland nu også kommer med.

Dermed bliver hotlinen et tilbud til næsten 1,9 mio. borgere.

- På tværs af kommunerne har vi alle et stort fokus på de digitale muligheder, og vi vil gøre det så let som muligt for borgerne at bruge digital selvbetjening. Derfor har vi etableret en fælles kommunal hotline, hvor borgerne kan ringe og få vejledning. Jeg er glad for, at vi nu kobler de nordjyske kommuner på, så vi har et endnu stærkere kommunalt tilbud. Det er til gavn for borgerne og det er med til at sikre kommunale arbejdspladser rundt om i landet, siger borgmester Steen Vindum.

Åben aften og søndag
Den telefoniske hjælpelinje holder åbent langt ud over den normale borgerservice - også søndag.

- Mange borgere foretrækker at bruge selvbetjening om aftenen eller i weekenden, når de har fri fra arbejde eller uddannelse. Og derfor tilbyder vi selvfølgelig også hjælp uden for kommunens normale åbningstid, fortsætter Steen Vindum.

Regeringen har et mål om, at 80 procent af kommunikationen mellem det offentlige og borgerne skal foregå digitalt i løbet af i år.

Den Digitale Hotline er bemandes med medarbejdere fra de midt- og nordjyske kommuner. En borger fra Silkeborg kan derfor få hjælp fra en medarbejder fra Hjørring. Ud over at møde en nordjysk dialekt vil det ikke betyde noget for borgeren, da alle medarbejderne i hotlinen er uddannede i at vejlede på tværs af kommunernes selvbetjeningsløsninger.

Den Digitale Hotline har telefonnummer 70 20 00 00.