Ford Focus er den sporty familiebil

Ford Focus har altid haft ry for at være mere sporty i kørestilen end de andre biler i mellemklassen. Det lever den faceliftede Ford Focus med 125 hestekræfter i den grad op til.

De 125 hestekræfter kommer fra Fords prisbelønnede 1-liters motor, og den gør det godt i familiebilen.

Mange vil måske tænke mini- eller mikrobil som det første, når de hører om en 1-liters motor, men Focus'en giver langt fra den fornemmelse.

Turen går fra industrikvarteret gennem Silkeborg i retning mod Sejs. Solen skinner flot fra himlen. Lidt let rim gør kun det hele flottere.

Kritik har gjort indtryk
Ved De Små Fisk skal bilens teknologi afprøves. Den prøvekørte bil er Titanium-udgaven, den med mest udstyr, og det er her den automatiske parkeringsteknologi skal afprøves. Du kan enten blive guidet til den perfekt parkering, eller du kan slippe rattet og lade en computer klare det hele.

Efter en vellykket parkering fortsætter køreturen i de næsten sportsagtige sæder.

De snoede veje ud mod Laven inviterer til frisk kørsel. Ford'en kommer virkelig til live. Motoren følger fint med, når man kræver lidt mere af bilen.

I Laven, med udsigt til Himmelbjerget, er det igen tid til at gøre kort holdt. Bilen skal løbes igennem.

På bagsædet er der fornuftigt med plads til en person på 180 cm - der er stadig nogle centimeter til loftet. Benpladsen er forventelig for bilklassen.

Ford Focus fik tidligere kritik for at være en rodet omgang, når det kom til instrumentbrættet. Den kritik har Ford taget til sig. Knapper og menuer fremstår overskuelige og logiske. De stramme linjer, der præger bilen udvendig, går igen indvendig.

Efter en gennemgang af bilens indretning og design, går turen til Linå og til sidst tilbage til Silkeborg.

Ford Focus fås i to udgaver, Trend og Titanium. Den sidstnævnte er den testede model med mest udstyr.

Bilen er venligst udlånt af Per B.

20141209_104254