Frisk Hyundai i10 er blød i kurverne

En rimelig frisk mikrobil med komfortable køreegenskaber - lidt for komfortable køreegenskaber af og til. Sådan kan Hyundai i10 vist bedst beskrives.

Hyundai i10 blev udnævnt til årets mikrobil 2014 af flere medier. Siden da er konkurrencen skærpet og prisen sat ned på bilen.

Hyundai i10 fås med en tre-cylinders motor på 1.0 liter eller en fire-cylinders motor på 1.25 liter. Den testede model er den sidstnævnte med 87 hestekræfter.

De 87 hestekræfter til bilens vægt på cirka 1000 kg føles behagelige. Hvis man giver den lidt omdrejninger, er den ganske sjov at køre.

Bilen kører komfortabelt, slet ikke sporty. Til tider hælder den nærmest gennem kurver, og så bliver det lidt for meget.

På vej op ad Slangebakken i Laven skal bilen have nogle tæsk for at trodse stigningen. Den klarer det, men det er tydeligt, at en økonomisk mikrobilsmotor er lidt mere påvirkelig.

Gearingen er generelt fornuftig i Hyundai i10. Motoren er næsten lydløs i tomgang og behagelig ved landevejshastigheder.

På toppen af Laven skal bagsæderne i den lille i10 afprøves.

For en person på 180 cm er der fin loftshøjde, mens der til gengæld er pres på knæene. Der er sikkerhedsseler til tre personer på bagsædet, men hvis de er voksne, skal det vist være en kort tur.

Bilens interiør er af den billigere type plastik, men sådan er det oftest med biler i mikrobilsklassen.

Med en startpris på 79.995 kroner kan det vist ikke overraske nogen. Alt i alt er det en kontant lille bil, der virker frisk i sin kørsel.

Bilen er venligst udlånt af Verner Mortensen Automobiler.

20141209_121714