Foto: Jakob Stigsen Andersen

Silkeborgmotorvejen blev meget billigere end beregnet

Jakob Munk Schmidt 

Der var afsat 5,5, men prisen endte på knap 4,1 milliarder kroner

SILKEBORG 1,5 milliarder kroner.

Så mange penge blev Silkeborgmotorvejen billigere at bygge end beregnet.

Det viser Vejdirektoratets opgørelse på baggrund af et budget på 5,5 milliarder kroner holdt op imod prisen, som endte på knap 4,1 milliarder kroner.

Pengene til Silkeborgmotorvejen blev i sin tid bevilget af Folketinget, og de 1,5 milliarder sparede kroner sender Vejdirektoratet nu tilbage til politikerne på Christiansborg.

- Vi er rigtigt godt tilfredse og også stolte over, at det er lykkedes at lave så stort et offentligt projekt med aflevering til tiden og samtidigt holde os under budget. Det er ikke altid, at det kan lade sig gøre, siger Søren Andersen, Vejdirektoratets områdechef for anlægsprojekter.

Han oplyser dog, at det langt fra er første gang, at direktoratet formår at udføre projekter billigere end beregnet.

- Lidt selvrosende vil jeg da sige, det ikke er usædvanligt, at vi sparer penge. Vi har sendt en del penge tilbage fra forskellige projekter de seneste seks syv år, og det er helt klart også en strategi hos os, at vi selvfølgelig gerne vil gøre det billigere, siger områdechefen.

For Silkeborgmotorvejens vedkommende nævner Søren Andersen, betonarbejde som specifikt eksempel på, hvor man opnåede en besparelse.

På et stykke af den bynære strækning var oprindeligt planlagt, at der skulle afsluttes med en egentlig betonvæg.

Men betonvæggen blev droppet, fortæller Søren Andersen, da man fandt ud af, at den rå, såkaldte spunsvæg i sig selv opfyldt kravene til kvalitet og vej-design.

Derudover opnåede man omkostningsreduktioner en række andre steder i forhold til materialevalget.

- Mange bække små, bemærker Søren Andersen, som tillige nævner et vellykket samarbejde med entreprenører og samarbejdspartnere.

- Vi deler gerne æren med rådgivere og entreprenører, så det er over en bred kam, siger Søren Andersen.