I januar sidste år blev der klippet en lok af Tollundmandens hår og sendt til videre undersøgelser på Nationalmuseet for indhold af sporstoffet strontium. Stoffet viser noget om, hvor man har opholdt sig de sidste måneder af sit liv, og afslører, at Tollundmanden opholdt sig i Danmark og Midtjylland de sidste fire måneder af sit liv - og måske endnu længere. Undersøgelser af lårbensknoglen viser desuden, at han i perioder har opholdt sig andre steder end i Tollund og inden for en radius af 40 km. Foto: Jakob Stigsen Andersen

Ny forskning: Tollundmanden var ikke homoseksuel

Brian Holst 

Ny forskning afviser, at der skulle være en anledning til at tro, at de kendte danske moselig skulle være homoseksuelle

SILKEBORG Der er mange historier og myter knyttet til de danske moselig som eksempelvis Grauballemanden og Tollundmanden.

Eksempelvis har der været teorier fremme om, at moseligene var homoseksuelle og at de blev både maltrakteret og tortureret op til deres død. At moseligene var særlinge, som skilte sig ud fra resten af samfundet og derfor blev dømt til en voldelig død. Men Niels Lynnerup, som er professor og har medvirket i en række nye undersøgelser af de danske moselig, punkterer ifølge Videnskab.dk den myte.

- Ud fra vores samlede undersøgelser kan vi nu sige, at der ikke er noget ved disse mennesker, der adskiller sig fra andre skeletter fra jernalderen. Det er ikke folk, der er underligt syge, to meter høje, ekstraordinært små eller på andre måder skiller sig fysisk ud fra mængden, siger Niels Lynnerup til Videnskab.dk.

Teorien om at de skulle være homoseksuelle er opstået, fordi de ikke havde hård hud på hænderne. Derfor mente man, at det måtte være mennesker, der ikke havde beskæftiget sig med hårdt, manuelt arbejde. Dermed skulle de være nogle forfinede mænd, som måske var bøsser.

I dag har videnskaben fundet ud af, at den hårde hud bliver opløst af mosens sure miljø. Dermed slår Niels Lynnerup - ud fra de samlede undersøgelser - en streg over over tanken om, at moseligene fysisk adskilte sig fra andre mennesker i deres samtid.