Museet sætter fokus på lertøj

Susanne Niskanen 

Museum Silkeborg fortæller sommeren over historien om Silkeborg-egnens tradition for lertøj og pottemageri

SILKEBORG Museum Silkeborgs store sommerudstilling har titlen »Skabt af ler«, og her er der fokus på lokalt lertøj fra de ældste tider til nogenlunde i dag. Udstillingen åbner på søndag den 6. maj og kan ses frem til udgangen af oktober.

Her vil man kunne få et spændende indblik i 6000 års lertøj, som er skabt, brugt eller indsamlet på Silkeborgegnen.

Allerede i 1950’erne og 1960’erne havde Silkeborg Museum en ambition om at være »pottemagerens museum«. Udgangspunktet var lertøj som »folkekunst«.

De lokale museumsfolk med Peder Nielsen og Holger Hansen i spidsen betragtede lertøjet som tidløst folkekunst med forbindelse til den fjerne oldtid. Lertøjet gav et direkte møde med fortiden. Et møde, som gjorde é glad og gav perspektiv på det aktuelle liv.

I dette perspektiv igangsatte Silkeborg Museum en målbevist indsamling af oldtidskar, jydepotter og det røde lertøj, herunder ikke mindst det lokale Sorring-lertøj.

Sorring var centrum
Faktisk var Silkeborgegnen Danmarks pottemageregn i det 19. århundrede med centrum i Sorring nord-øst for Silkeborg, hvor »de røde potter fra Sorring« var kendt over det ganske Jylland.

Sorring-pottemagerne sendte år efter år mellem 200.000 og 400.000 stykker lertøj ud på markedet. Godt hjulpet af de såkaldte potkørere. Denne lokale Sorring-tradition var en væsentlig årsag til museets engagement i pottemageriet i al dets mangfoldighed.

Mange troede, at Sorring-traditionen og pottemageriet generelt ville dø hen med 1950’erne. Sådan gik det ikke.

Pottemageriet har vist sig sejlivet. For eksempel var 1970’erne et årti med stor interesse for pottemageriet. Med et større islæt af kunsthåndværk og kunst end tidligere tiders produktion af brugsting.

Historien fortsætter således. Og det er netop et indblik i denne lange og forunderlige historie, som der sættes fokus på med »Skabt af ler«.

Samtidig er udstillingen også et forsøg på at følge op på de store ambitioner fra 1960’erne, og da museets magasiner bugner af lertøj, er et righoldigt udvalg hentet frem til udstillingen.