Stor forskel på lærernes arbejdstid

Kenneth Husum 

Silkeborg-aftale bliver fremhævet i ny undersøgelse

SILKEBORG Lærere i 70 kommuner har dette år arbejdet efter lokale arbejdstidsregler. Men der er stor forskel på, hvor gode de lokale arbejdstidsaftaler er. Det viser en analyse af indberetninger fra de lokale lærerkredse.

Arbejdstidsaftalen i Silkeborg Kommune bliver fremhævet som et positivt eksempel.

Loft for antallet af undervisningstimer, sikring af tid til forberedelse og fleksibilitet er nogle af de elementer, som kredse og kommuner er blevet enige om i lokale arbejdstidsaftaler over hele landet.

Analysefirmaet Analyse og Tal har for Danmarks Lærerforening kortlagt, at der er meget stor forskel på, hvilke forbedringer de lokale aftaler giver lærerne. I analysen bliver der set på, hvor mange ud af 12 forskellige elementer om arbejdstid, der er i aftalerne

»Nogle aftaler har næsten ingen elementer, mens andre - eksempelvis arbejdstidsaftalen i Silkeborg - har hele 10 ud af de 12 elementer«, står der i analysen.

I lærernes fagblad Folkeskolen peger Niels Jørgen Jensen, formand for Silkeborg Lærerforening på, at der er et godt samarbejde med kommunen. Lærerne har aldrig arbejdet under den omstridte lov 409, der regulerer lærernes arbejdstid, fordi lærerkredsen hurtigt indgik en lokal arbejdstidsaftale.

- Vi havde mange tanker om lærerprofessionen. Derfor var det meget vigtigt, at vi ikke endte i en situation, hvor man bare stemplede ind og ud som lønarbejder. Derfor var man fra kommunens side meget interesseret i en aftale, siger Niels Jørgen Jensen til Folkeskolen.