En fisk i farve-strømmen

Stor udstilling med kunstneren Pia Andersen på Kunstcentret Silkeborg Bad

SILKEBORG Den aktuelle udstilling med Pia Andersen på Silkeborg Bad er et mylder af kulørte farver, der er spartlet op i millionvis af små næsten impressionistiske eller pointilistiske farvefelter med pastos effekt, som giver billederne en reliefagtig virkning.

Udstillingen har fået titlen »Den blå laks’ rejse« underforstået op imod strømmen, hvilket skal forstås som kunstnerens kamp i skabelsesprocessen. Og der er bestemt tydeligvis tale om en vældig kraftpræstation, sådan som denne omfattende og imponerende udstilling bestående af et væld af store og helt små malerier, oliepasteltegninger, glasmalerier samt ikke mindst de store bemalede keramikkrukker til fulde illustrerer det.

Præsentationen er meget velkomponeret og veltilrettelagt, og det skaber en betagende helhed.

Inspireret af naturen
Inspirationen til de mange værker er hele vejen igennem naturen - himlen, markerne, skovbunden helt tæt på - og dermed er der noget impressionistisk over Pia Andersens kunst, men selve det flimrende farvespil i malerierne er måske alligevel mere i stil med ekspressionismen i deres voldsomme emotionelle virkning.

Dertil kommer endnu et billedmæssigt element i form af mere konstruktivistiske tegn - små såvel som store oftest sorte krydser eller kors, som mystificerer beskueren, og som peger tilbage på elementer fra Pia Andersens tidligere mere konstruktivistiske værker.

Men mest af alt er det naturens farvesymfoni i al dens pragt og vælde, som nu synes at have fascineret og bjergtaget kunstneren. En fascination, som hun sender direkte videre til publikum uden filter og med en imponerende energiudladning.

Det kan måske blive lidt for meget, for eksempel når den ene endevæg i søjlehallen fyldes med hundredevis af ganske små farvestærke malerier, hvor de enkelte billeder - og der er mange fine malerier imellem - helt drukner i mængden og i farvemylderet.

Effektfuldt og overvældende, men næsten for meget af det gode.

Tykmavede krukker
Der er mange highlights på denne udstilling, men stærkest står næsten de mange store tykmavede keramikkrukker, som Pia Andersen har dækket med mørke farver, hvorigennem lysere farver toner frem som lys i mørket.

Krukkerne er oprindeligt skabt i Spanien som vinfade til lagring af vin, og nu optræder de her som berusende kunst.

Til udstillingen er der skabt et billedkatalog designet af Michael Jensen med farvegengivelse af Pia Andersens værker og med »close ups« af disse kombineret med fotos fra naturen. En bog, som er et kunstværk i sig selv og lige så farvestærkt som udstillingen.