To sponsorater på 50.000 kroner til jul på torvet glæder city mananger, der efterlyser kommunale kroner Af Peter Bruvik-Hansen

SILKEBORG To store sponsorater på hver 50.000 kroner har sikret, at der er lidt ressourcer at arbejde med frem mod årets juleudstilling på Torvet, der følger op på de seneste to års Jul i Silkeborg.

Det er tekstilvirksomheden Mascot og ejendomsudvikler A. Enggaard, der i forholdsvis god tid har givet tilsagn om støtte til Handel Silkeborg, som står for de lokale juleaktiviteter på Torvet.

Førstnævnte gentager sin støtte fra 2021, mens A. Enggaard er ny sponsor.

Udvikler og bygger videre
- Vi er rigtig glade for de to sponsorater. De er med til at understrege det, vi alle er enige om. At den jul vi har skabt på Torvet er en succes, som vi skal bygge videre på og udvikle, siger city manager i Handel Silkeborg, Pernille Perigaard.

Udover de to store sponsorater, har yderligere seks sponsorer hver givet tilsagn om støtte på 8000 kroner til Jul i Silkeborg, hvor det helt centrale også i år bliver igloer, juletæer samt madoplevelser.

- Vi håber at kunne præsentere flere smagsoplevelser og gerne flere events. Gerne nogle kor på scenen. Vi håber at kunne få etableret et samarbejde med kulturlivet og byens skoler. Vi vil gerne udvikle og har fokus på at skabe endnu flere gode oplevelser, siger Pernille Perigaard.

Forventer kommunal støtte
Sidste år gav Silkeborg Kommune 150.000 kroner i tilskud til Jul i Silkeborg, og Pernille Perigaard har en forventning om, at politikerne også i år bakker økonomisk op om aktiviteterne på Silkeborg Torv.

Helst så hun, at der blev lavet en aftale om et årligt fast beløb fra Silkeborg Kommune, så man ikke hvert år skulle begynde fra nul.

- Jeg vil da foretrække, at vi har det økonomiske grundlag på plads, så vi hvert år ved, at vi kan holde Jul i Silkeborg. Dermed ikke være sagt, at vi kan undvære private sponsorer, for det kan vi ikke. De private sponsorater er med til at skabe mulighed for udvikling og nye tiltag. Men et fast kommunalt tilskud, der blev belsuttet flere år frem, kunne være rart at arbejde med. Som det er lige nu, ved vi jo faktisk ikke, om kommunen støtter julen i Silkeborg, siger Pernille Perigaard

Sælger god stemning
City manager Pernille Perigaard har sendt følere ud til andre private virksomheder for at høre, om de kunne være interesseret i at støtte de lokale juleaktiviteter på Torvet.

- Det er jo ikke sådan, at vi ønsker at omdanne Torvet til et »logoland«, hvor man får profileret sig selv. Vi »sælger« stemning og gode oplevelser, og omdanner Silkeborg Torv til det centrale mål for juleaktiviteter i midtbyen. Et sted man gerne vil opholde sig, og et sted man forbinder med hygge og julestemning, siger Pernille Perigaard.

Firmaer giver 100.000 kroner til Jul i Silkeborg

[email protected] 

To sponsorater på 50.000 kroner til jul på torvet glæder city mananger, der efterlyser kommunale kroner
Af Peter Bruvik-Hansen

SILKEBORG To store sponsorater på hver 50.000 kroner har sikret, at der er lidt ressourcer at arbejde med frem mod årets juleudstilling på Torvet, der følger op på de seneste to års Jul i Silkeborg.

Det er tekstilvirksomheden Mascot og ejendomsudvikler A. Enggaard, der i forholdsvis god tid har givet tilsagn om støtte til Handel Silkeborg, som står for de lokale juleaktiviteter på Torvet.

Førstnævnte gentager sin støtte fra 2021, mens A. Enggaard er ny sponsor.

Udvikler og bygger videre
- Vi er rigtig glade for de to sponsorater. De er med til at understrege det, vi alle er enige om. At den jul vi har skabt på Torvet er en succes, som vi skal bygge videre på og udvikle, siger city manager i Handel Silkeborg, Pernille Perigaard.

Udover de to store sponsorater, har yderligere seks sponsorer hver givet tilsagn om støtte på 8000 kroner til Jul i Silkeborg, hvor det helt centrale også i år bliver igloer, juletæer samt madoplevelser.

- Vi håber at kunne præsentere flere smagsoplevelser og gerne flere events. Gerne nogle kor på scenen. Vi håber at kunne få etableret et samarbejde med kulturlivet og byens skoler. Vi vil gerne udvikle og har fokus på at skabe endnu flere gode oplevelser, siger Pernille Perigaard.

Forventer kommunal støtte
Sidste år gav Silkeborg Kommune 150.000 kroner i tilskud til Jul i Silkeborg, og Pernille Perigaard har en forventning om, at politikerne også i år bakker økonomisk op om aktiviteterne på Silkeborg Torv.

Helst så hun, at der blev lavet en aftale om et årligt fast beløb fra Silkeborg Kommune, så man ikke hvert år skulle begynde fra nul.

- Jeg vil da foretrække, at vi har det økonomiske grundlag på plads, så vi hvert år ved, at vi kan holde Jul i Silkeborg. Dermed ikke være sagt, at vi kan undvære private sponsorer, for det kan vi ikke. De private sponsorater er med til at skabe mulighed for udvikling og nye tiltag. Men et fast kommunalt tilskud, der blev belsuttet flere år frem, kunne være rart at arbejde med. Som det er lige nu, ved vi jo faktisk ikke, om kommunen støtter julen i Silkeborg, siger Pernille Perigaard

Sælger god stemning
City manager Pernille Perigaard har sendt følere ud til andre private virksomheder for at høre, om de kunne være interesseret i at støtte de lokale juleaktiviteter på Torvet.

- Det er jo ikke sådan, at vi ønsker at omdanne Torvet til et »logoland«, hvor man får profileret sig selv. Vi »sælger« stemning og gode oplevelser, og omdanner Silkeborg Torv til det centrale mål for juleaktiviteter i midtbyen. Et sted man gerne vil opholde sig, og et sted man forbinder med hygge og julestemning, siger Pernille Perigaard.